Årmötet 2024 -03-03

Stort tack till samtliga i styrelsen och varmt välkomna ni nyvalda, Alva Lennartsson, Christina Nilsson och Jenny Linde’n!

Stort grattis till alla våra KM vinnare:

Ebba Olsson Åkeborg, Dressyr privathäst

Myra F Nielsen, Dressyr privatponny

Camilla Bengtsson, Dressyr ridskolehäst

Lova Arvidsson, Dressyr ridskoleponny

Carolin Magrino, Hoppning ridskolehäst

Nike Jakobsson, Hoppning ridskoleponny

Extra stort grattis till Erika Settervik som fick utmärkelsen årets VRK:are 2023!

Den 21 jan 2024 genomfördes KM i dressyr 2023 för privat och ridskoleryttare - Tack för fina ritter och stort Grattis till alla placerade!

Vilka otroligt fina ritter vi fick se från alla ryttare! Extra stort grattis till de placerade och framförallt KM vinnarna! Även stort till att alla ställde upp som funktionärer och stort tack till domare Annika!

Ridskoleekipage ponny

1:a  Lova/Brownie

2:a Elma/Sunny

3:e Noelia/Yngve

Ridskoleekipage häst

1:a Camilla/Queen

2:a Emma/Flash

Privatekipage ponny

1:a Myra/Black Tulip

Privatekipage häst

1:a Ebba/Holsteins Florentino

2:a Charlotte/Collin

3:a Lina/Chino

Den 9 oktober hade Varbergs Ridklubb en uppskattad Clinic med Traudi här kan ni se lite av vad som bjöds på under kvällen. Stort tack Traudi

Traudi visar att-Avspändhet i benen hos ryttare leder till mer rörelsefrihet hos hästen

Traudi intervjuar - Vad finns för styrkor och svagheter hos både ryttare och häst, vad är utmaningen och hur ska träning och tänket kring det läggas upp

Det var fullsatt på läktaren alla lyssnade när Traudi högt och engagerat pratade kring ekipagen som red.

Stort tack för en kväll full med nya lärdomar och härliga skratt som Traudi bjöd på med sin stora kunskap och humor, Varmt välkommen åter!

VARBERGS RIDKLUBB´S KLUBBMÄSTERSKAP 2022

Vårt ponnylag i division I representeras av:

• Madeleine Emblad Norrlednder med Cadlanvalley Kodiak
  • Lilly Albertsson med Shangan Jimney Cricket
  • Saga Hellberg med Robert
  • Nelli Karleyel med Staffan
  • Lagledare är Hanna Dahl Albertsson

I första omgången knep de här duktiga ryttarna en andra plats. Grymt tjejer! STORT GRATTIS

från vänster: Nelli, Alice, Alicia & Johanna

LAGTÄVLING 2022

Divison III tog hem segern i allsvenskan i vår! GRATTIS

I år har VRK inte mindre än tre hopplag med i allsvenskan. Två ponnylag och ett hästlag

I division III häst hittar vi:

• Alicia Östby med Eponastables Classic Vision
  • Inhoppare: Johanna Karlsson med Artur af Kyrkebys
  • Alice Lindh med Rosaly
  • Nelli Karleyel med  Höjmark´s quintessa
  • Emmie Johansson - Callitriche
  • Lagledare är Monika Måhnson

Sist men absolut sötast har vi vårt ponnylag i division III:

• Stina Schogh med Nemos Tiger Woods
  • Lia Höök med Bite My Dust
  • Olivia Antonsson med Tullibards Gigi
  • Inhoppare: Livia Axelsson med Miss May

Stina Schough med Nemos Tiger Woods

Livia Axelsson & Miss May

Lia Höök med Bite my Dust

Olivia Antonsson med Tullibards Gigi

HOPPCLINIC 1 MAJ 2022

Den 1 maj bjöd Varbergs Ridklubb in till hoppclinic med c-tränare, utbildad B-banbyggare och hippolog Emelie Andersson.

Emelie har tävlat 130 hoppnig, LA dressyr och MSV fältävlan. På gården i Mjöshult föder Emelie och hennes syster Olivia upp föl, rider in, utbildar och tävlar hästar i hoppning. Vill ni läsa mer om Emelie och hennes verksamhet kan ni göra det här

Temat för dagen var hoppekipagets grund- och vidareutbildning. Vi fick se flera ekipage och Emelie förklarade vad som är viktigt att jobba med beroende på vilken nivå du tävlar på.

Clinicen riktade sig till alla som är intresserade av hoppnig - både på grundläggande nivå och för dem som kommit lite längre i sin hoppkarriär.

Clinicen avslutades med att VRK bjöd på pizza som ett tack till alla våra fantasiska funktionärer som ställer upp och gör våra tävlingar möjliga.

BILDER FRÅN DAGEN

Johanna Karlsson &

Artur af Kyrkebys

Cecilia Nilsson

Alice Måhnsson &

Galdonagh Boy

Jenny Jakobsson

Alicia Östby &

Eponastables Classic Vision

Anna Ivarsson

Emelie började med att berätta om grunderna i hoppning - varför är det så viktigt med tempoväxlingar - att kunna korta och länga galoppen mellan hindren, vad man ska tänka på när det gäller att bedömma avstånd till hindren och vikten av nogranna vägarna mot hindren.